Twee daagjes Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu Twee daagjes Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu

Twee daagjes Rotorua

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

29 December 2007 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na een kort nachtje (want het internet werkte in Auckland niet erg mee) moesten we om 6.30 de koffer buiten hebben en bij het ontbijt verschijnen. Wat een feest kan ik je vertellen, want om 7.30 vertrokken we richting Rotorua.
Eerst maakten we alleen nog even een stop op Mt Eden, welke wij (gelukkig bij beter weer) al hadden bezocht. Dus ik bleef lekker in de bus en deed mn oogjes even toe. Tot de eerste ochtendkoffiestop ben ik steeds half in slaap gevallen, maar na een kopje koffie (kan je nagaan dat ik dat in NL eigenlijk nooit drink! ;) ) was ik weer helemaal wakker!! :D
Toen was het op naar Wiatomo richting de gloeiwormgrotten van Ruakuri. Hiervoor moest je eerst een spiraalsgewijs pad volgen, wat helemaal verlicht was. Toch had dit een duister gevoel... Zeker als je naar beneden keek. Gelukkig heb ik dr een foto van, dan kunnen jullie het zien ;) (die komt later). Eenmaal beneden was de hele weg aangelegd d.m.v. een metalen pad. Echt ideaal! Overal lichtjes en ook nog speciale formaties waren uitgelicht. Op sommige gedeelten hadden ze dan blauwlicht, wat speciaal was voor de gloeiwormen. Deze zijn namelijk erg gevoelig voor gewoon licht. Maar als je dus de gedeelten binnenliep waar die gloeiwormen zaten, dan kreeg je meteen het idee dat je in Droomvlucht zat. WOW! Echt super mooi! Ik heb het geprobeerd te fotograferen met een hele lange sluitertijd... (Alle foto's komen binnenkort weer als ik meer tijd heb... :) ) Maar echt heel bijzonder is het wel.
Na ons bezoek hier was het dus weer terug de stad in voor lunch en gingen we via Cambridge (ja ja, dat kennen ze hier ook ;) ) naar Rotorua, waarbij we onderweg zelfs nog een winkel en een restaurant in de vorm van een schaap en een hond hebben gezien. Wat hilarisch! :D (Als je bedenkt dat ze hier in de buurt helemaal vol zitten met boerderijen, dan is het niet zo heel raar... ;) Maar toch wel apart!)

Eenmaal in Rotorua gingen we voor we richting het hotel gingen nog even richting een speciaal bos. Whakarewarewa Forest ookwel bekend als Redwood Forest. Jezus, wat een reuzen zijn dat zeg.... Die Kauri's zijn dik, maar dit zijn ook echt enorme bomen! (Tim, hierbij ben jij zelfs klein ;)) We gingen dus voor een kleine boswandeling, waar ik nog even als antwoord op een roep van iemand anders een tarzankreet door het bos heb laten galmen. hahaha, en daarna als mensen van onze groet vroegen of ik het was met een stalen gezicht ontkennen... hihihi ;)
Hierna bleef alleen nog even de groepsfoto over, welke we hebben genomen van de hele bus. Deze kon je een paar dagen later kopen voor een natuurlijk niet erg goedkoop prijsje. (Het lijkt hier wel de Efteling, overal maken ze je foto en overal hopen ze je dat je hem koopt...)
Na dit alles en deze hele reis was het even snel opfrissen en iets anders aantrekken (het was echt heeeerlijk weer!) om richting ons diner te gaan. We gingen de eerste avond namelijk eten bij de Maori. We hadden die avond een 'hangi', ook wel een officiele Maori welkomsceremonie, die met veel zang en dans gepaard gaat. Echt super tof! Ik ben echt helemaal geinteresseerd in de Maori cultuur en vind het echt heel gaaf om allemaal te zien en te horen. Al dat zingen en al die liedjes, vet gaat! :)
Aan het begin van de Hangi was er ook een Maori-krijger, die onze "chief" uitdaagde en daarna een offer gaf... Hierna mocht iedereen nog even met dit stuk op de foto. En natuurlijk laat ik me dat geen twee keer verstellen ;) hahaha, op de foto met een half-naakte man in een rietenrokje, wanneer mag je dat nou nog meer? ;)
Na het eten ging de ceremonie gewoon verder (het eten was trouwens heel erg lekker!) en moesten de vrouwen naar voren komen om hun kunsten te laten zien met de Poi-bal (een typische Maori dans). Helaas konden de heren ook niet achter blijven en werden die daarna naar voren geroepen om de "Haka" te doen. hahaha Wij werden door onze reisleider ook aangewezen, dus...ik kan nu zeggen dat ik de echte haka met de Maori heb gedaan. (Mensen vonden me ook erg eng ;) en gelukkig is dat de bedoeling bij de Haka.... hahaha) Wel een hele ervaring! Helaas was het ook nu weer snel naar bed want om 7.30 moesten we beneden staan voor ontbijt.

*****************************************

Om 7.30 werden we met de bus richting de pier gereden en hadden we ontbijt op Lake Rotorua. Wat geweldig, in een soort oud-stoomschip! :) Heel schattig iig.
Het was wederom een geweldig mooie zonnige dag en dus kom ik ook met een lekker kleurtje terug ;) Wat wel grappig was, was dat op een gegeven moment een van die kerels die daar werkte op die boot nog even naar me toe kwam om te vragen waar ik vandaan kwam. Zijn grootvader kwam namelijk uit Denemarken, dus hij herkende de tongval. Super grappig! Zo kom je nog eens mensen tegen... :) Al is het niks ongewoons hier in NZ dat mensen Europese voorouders hebben. Dat zie je hier heel regelmatig.

Na dit ontbijt was het door naar de Agridome. Wat een ervaring was dat! :D Dit was een soort van schapenshow, echt geweldig. Er stond een redelijk stevige vent op het podium die van alles vertelde over de 19 soorten schapen die ze in NZ hebben. Super grappig. Hij maakte alleen maar grapjes en probeerde steeds mensen uit het publiek voor gek te zetten. Hij lachte net zo vet als dat ie zelf was ;) hahahah echt geniaal!
Uiteindelijk mocht ik ook nog op het podium komen om een lammetje te voeren met een speenfles. Super schattig echt! In NL moet je daar nog eventjes op wachten... maar deze NZ-lammetjes waren ook we leuk hoor ;) Na de show nog even wat speciale Merino-wol gescoord (volledig legaal verkregen direct van het schaap hoor! Wees niet bang ;) ) en toen weer de bus in.

We gingen namelijk op weg naar Te Puia. Een gebied/park waar ze allerlei modderpoelen en 2 geisers hebben. Wat een stank zeg van al die zwavel... ieks! Maar op een gegeven moment ruik je het gewoon niet meer :) Ze hadden omdat de aardkorst zo dun is ook speciale 'hot seats', gewoon steen wat erg warm was. Super lekker zeg! hmmm, dat maakt je wel verlangen naar een open haard vuurtje... Al was het die dag warm genoem om zonder te kunnen. ;) Heerlijk!
Na de rondleiding hier gingen we ook nog even met onze gids naar de weef- en houtsnijshcool, wat gaaf om te zien hoe mooie dingen die Maori kunnen maken zeg! Daarna nog allemaal uitleg gekregen over de verschillende standen in het leven, levenscyclus en geincarnatie-cyclus en goden die de Maori kennen gekregen. Dus dat was echt mega interessant! :) (vind ik dan ;) Maar dat komt binnenkort misschien nog wel... Ik heb namelijk vrij weinig tijd meer.... :( ) Vlak voor ik wegging, was er nog een klein dilemma want er was een stel fransen die weinig engels spraken en dus moest ik zelfs nog even tussen onze gids en de franse dames tolken. Beiden waren me erg dankbaar en wensten me een goed uiteinde toe. :) Toch weer leuk dat zo'n Maori mevrouw je dat toewenst.

De middag van onze tweede dag in Rotorua hadden we vrij en dus zijn we eerst heel eventjes de markt die ze hadden voor ons hotel rondgelopen, waar ik uiteindelijk echt een vakantie vol met toeval begin te zien. (Hmz, toeval is misschien niet het goede woord, maar 'faith' zoals de engelsen het zeggen of 'it was meant to be' zijn redelijk goede omschrijvingen...) Op de markt had ik namelijk op een gegeven moment dat ik ergens stond even een twijfel of ik iets zou kopen, maar uiteindelijk kreeg ik bijna een soort teken ;) (klinkt vast heel zweverig allemaal...maar vraag me het maar als ik terugben) en dus was er geen twijfel meer en heb ik het gekocht! En ik heb er geen seconde spijt van gehad! Het was zoals de engelsen zeggen 'meant to be'... ;) (en wacht maar tot je mn verhaal over wellington hoort ;) )
Na de markt zijn we nog even Rotorua ingedoken op zoek naar iets Shrek-igs voor onze buschauffeur, waarna we uiteindelijk in een soort Makro (ja ja, daar ben ik ook zelfs geweest ;) ) de dvd daarvan vonden. Super grappig!
Daarna nog even kort door het park gelopen, waarbij ik zelfs even met mn voetjes in een voetenbad heb gezeten, omdat in dat park ook op diverse plekken geisers en modderpoelen waren, waardoor het water van het voetenbadje lekker warm was :) Super gaaf hoor! Echt heel tof! En vooral ook vooral lekker ;)

Uiteindelijk dus weer terug bij het hotel terug voor het avondeten. Dit was helaas op eigen kosten, dus wij hadden tijdens ons tochtje door de stad een plek gevonden "Nando's". Leek ons wel prima, alleen bleek dat ze dr alleen kip dingen hadden. Eduard had geen zin in kip, dus uiteindelijk zijn we toen bij de pizzahut beland.... Oei oei, zeg, wat een ervaring was dat. Toen we zelf aan een tafel gingen zitten werd dat vrouwtje van de Pizzahut helemaal boos, want dat mocht niet... hahaha Echte hollanders dat we zijn ;) gaan we gewoon zitten. Nou ja, uiteindelijk dus daar gegeten. We hadden een menu waarbij je steeds van alles wat kon pakken en dan achteraf een vaste prijs betaalde. Eigenlijk dus wel prima, want als je veel at dan at je je hele pizza eruit ;)

Hierna weer snel terug naar het hotel, wat echt op rol afstand was ;) En hup het bedje in, want de volgende dag was het ontbijt om 6.30. We moesten namelijk onze hele reis ondernemen richting Wellington. En onderweg ook nog diverse stops maken, hierover echter later meer...

***************************************

Mijn tijd zit hier nu op. Ik ga hier nu Oud&Nieuw-vieren in een bloesje op straat, met een blauwe hemel, kortom ideaal! :) Nou ja, bijna ideaal dan.... ;)

Aan iedereen namens ons allemaal (sonja, eduard, gandalf, martijn en ik) een heel goed uiteinde en een heel gelukkig, gezond, voorspoedig, vrolijk en liefdevol 2008! Dat maar al je dromen mag laten uitkomen en nog veel veel meer!!!!!!!!! ;)
De volgende keer meer,
morgen richting het zuidereiland, dus ik ben benieuwd,

tot snel,
ciao Floris

  • 31 December 2007 - 11:17

    Tim:

    Lieve Flo,

    Hoe leuk om dit allemaal te lezen! De schapenshow, Te Puia en Nando's...het is nog maar 2 maanden geleden dat ik daar ook allemaal geweest ben! Hahaha...je treedt in mijn voetsporen ;-)

    Hoop dat je mijn smsje nog ontvangen hebt! Ik vier O&N met Oscar, zijn vriendin, zijn zusje en en groep vrienden in Leiden waarna we de stad nog wel induiken! Prima dus. Bellen zal lastig worden, maar kijk maar of je erdoorheen komt ;-)

    TOY,
    xxx T

  • 31 December 2007 - 11:48

    Marielle:

    Hoi Floris. Voor jullie allemaal een heel fijn 2008. Hier staan de oliebollen en appelflappen klaar.Heb ze dit jaar zonder jou moeten maken (snik) Veel plezier nog! Knuffel Mariëlle

  • 31 December 2007 - 13:12

    ANDREW:

    tot volgend jaar ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Op deze site zal ik proberen tijdens mijn reis (eind 2007) naar Nieuw-Zeeland regelmatig mijn bezigheden bij te werken om zo het thuisfront op de hoogte te houden. (In de toekomst zal ik hem wellicht voor andere reizen en tripjes gaan gebruiken)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 12735

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2009 - 26 Maart 2010

Onderzoeksstage aan Texas A&M

20 December 2007 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: