Bay of Islands (2 dagen) - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu Bay of Islands (2 dagen) - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu

Bay of Islands (2 dagen)

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

28 December 2007 | Nieuw Zeeland, Paihia

Om 7.00 bij het ontbijt, zodat je om 8.00 in de bus zit, zal toch niet mijn favo bezigheid worden. Helaas was het wel noodzakelijk, want zoals ik al had verteld, vertrok de bus richting Bay of Islands. We zijn onderweg door diverse kleine en grotere plaatsjes gekomen zoals: Orewa, Wellsford, Kaiwaka, Matakohe, Dargaville, Whangarei en Kawakawa.
Na ongeveer een uurtje rijden vanuit Auckland hadden we al een stop, namelijk bij 2 hele oude bomen. Deze Kauri-Tree’s zoals ze hier heten. De Kauri’s zijn heel bijzonder in NZ, mede dus omdat ze zo oud kunnen worden en omdat ze zo groot worden. We bezochten dus heel kort 2 van deze reuzen; de ene slechts 600 jaar oud, de andere wel 800 jaar!!! (Wat voel je je trouwens klein bij zo’n boom zeg… Als je de foto ziet dan zal je denk ik ook wel begrijpen waarom…)

Hierna was het snel weer op weg richting de Bay of Islands, onze eindbestemming. Onderweg kreeg ik toch heel even het gevoel weer in NL te zijn… Het was er zo vlak en je zag alleen maar keoien. Gelukkig kwam hier snel een einde aan en was alles wat je nog daarna zag: bergen met bomen&koeien en koeien&bomen en voor het geval je ze nog niet alle (bijna 2 miljoen in deze regio) dacht te hebben gezien nog meer koeien… ;) Wel was ik na die paar dagen Auckland erg blij met de change of scenery en ook onder de indruk van de uitzichten die dit land te bieden heeft. In een woord: WOW! (Hier zal ik me vast de rest van de reis over blijven verbazen…)
Na dit alles was het natuurlijk tijd om te zienw aarom deze Kauri’s zo belangrijk en vooral ook bijzonder waren. We hebben dus een stop gemaakt bij (hoe kan het ook anders) het Kauri Museum. Wat indrukwekkend om te zien hoe mooie houten dingen ze allemaal van die enorme reuzen kunnen maken zeg! En ook van de barnsteen weten ze hier de meest spectaculaire dingen te maken. Helaas was er niet veel tijd om dit alles uitgebreid te bekijken, want we moesten richting onze volgende bijzonderheid op de tour: de toiletten van Hundertwasser in Kawakawa. Deze vent is (zo vind ik zelf) een beetje de Gaudi van het zuidelijk halfrond, want hij had daar namelijk een wc vol met mozaik gemaakt. Gelukkig was de wc-pot zelf niet van mozaik, want dat zou toch een hele smeerboel geven… (gelukkig hoef ik daar niet al die tegeltjes schoon te maken zeg… ;) )
Vlug weer de bus in op weg naar onze eindbestemming van de dag, Paihia. Paihia ligt geweldig gesitueerd in de Bay of Islands in de regio ‘the North Land’, zoals de Kiwi’s het zelf noemen. Bij aankomst in Paihia werd direct het geweldig mooie weer hier duidelijk, wat een aangename verandering was na de bustrip, waar ik me min of meer als een pinguin uit het antartica museum voelde. Een korte pauze voordat we ons laatste stukje van het dagprogramma gingen doen. Deze heb ik dan ook ingevuld door een drankje te doen in een relaxte tent, 35 degree south genaamd, waar ze echt de poefen, bank en stoelen naar mijn hart haddden. Heerlijk! Geweldig! (Nu ze aan de andere kant van de wereld nog vinden! :-P )

Vlak hierna pikten we een gids op die ons wat ging vertellen over de bijzondere plaats in de geschiedenis, die Paihia en omgeving hebben gespeeld. (Paihia komt dan ook van het Maori woord voor goed=pai en het Engelse woord voor hier=here. Dit alles een beetje anders geschreven, kom je tot Piahia en dus een plek waar het “Goed hier” is en was) Paihia is namelijk de plek geweest waar het verdrag van Waitangi is getekend. Het verdrag van Waitangi is erg belangrijk voor het ontstaan van NZ geweest en in weze vormt het de basis van het NZ van nu. Hier op deze plek (in het huis van Lord Busby, ook wel bekend als het Waitangi Treaty House) werd namelijk het verdrag tussen de Maori en de Engelsen getekend, waarin zij beloofden om samen met&naast elkaar te leven. Dit hele verdrag heeft nog aardig wat voeten in de aarde gehad voor het daadwerkelijk werd ondertekend, maar uiteindelijk was het dus erg belangrijk voor het ontstaan van vrede tussen de Maori & de blanken of ‘Pakeha’ zoals ze hier ook wel worden genoemd. Deze gids vertelde het verhaal over het verdrag van Waitangi en vertelde ook wat over de Maori cultuur. Een geweldig leuk & enthousiast mens, dat me echt aan haar lippen had hangen ondanks dat ik het verhaal over het ontstaan van NZ al een paar dagen eerder had gelezen in mijn boek over NZ. Hierna mochten we rondkijken in het Waitangi Treaty House, een Maori huis en bij een Maori oorlogskano, ook wel “whare waka” genoemd (jezus wat zijn die dingen groot!!). Hoe indrukwekkend die Maori cultuur en al hun houtsnijkunst! Echt gaaf! Dit vind ik echt mega interessant en ik merk aan mezelf dat ik ook heel erg geinteresseerd ben in hun cultuur etc. Kan niet wachten tot we ze echt gaan ontmoeten voor een Hangi….
Na dit alles hadden we het wel gehad en gingen we richting het hotel, waar onze koffer (hoe chique) al op onze kamers stonden! :-P Vet relaxed dus. Je kon je snel even opfrissen en kort in Paihia rondkijken voordat we aan het avondeten gingen. Ja ja, time flies! Maar wat een geweldig uitzicht hadden we in de eetzaal zeg! Zo richting Russell de Baai in…
Na het avondeten was er eigenlijk weinig puf over en dus lagen we echt onwijs vroeg in bed (al moesten we de dag erna ook weer redelijk vroeg op ontbijt zijn…. 8.00…)


**********************************************************************************

De tweede dag zaten we dus om 8.00 bij t ontbijt, maar omdat we dr vroeg in waren gedoken was dat eigenlijk geen enkele moeite. Bij dit ontbijt (lopend buffet stijl) hebben we weer echt onwijs lopen bunkeren, zoals we al de laatste paar dagen doen :-P En elke keer is het weer een verrassing hoeveel er nu weer in verdwijnt… ;-)
De ochtend hadden Martijn en ik verder vrij, dus zijn we even Paihia ingedoken om een beetje rond te kijken. Winkeltje in, winkeltje uit, je kent het wel. Martijn moest ook nog even een zonnebril hebben (had ie niet meegenomen… lekker slim dus!) en na wat hulp en een klein zetje in de rug is die ook weer blij met zijn zonnebril. :)
Hierna zijn we nog even de benen gaan strekken door van Paihia terug te lopen naar de Waitangi Treaty Grounds. Dit was een half uurtje lopen, dus prima te doen. Ik wilde namelijk nog even terug naar het winkeltje daar, want de dag ervoor had ik geen tijd om daar echt rond te kijken of iets te kopen, want we moesten snel de bus in. Al voor de gift shop werden we hartelijk begroet door een van de medewerkers en eenmaal binnen herkende een andere medewerker me van de dag ervoor en vroeg zich af waarom ik er weer was. Ik heb hem dus uitgelegd dat ik vanaf Paihia waskomen lopen hier naar toe voor een kadootje… “Dan moet het wel heel speciaal zijn…”, zei die man. “Dat is het ook”, zei ik. En de missie is dus ook geslaagd. Het eerste kadootje is binnen!! Geniaal!
Hierna zijn we snel teruggelopen naar het hotel, waar we onderweg nog even overwogen om te liften, maar toch maar niet gedaan hebben. In het hotel snel onze tas gepakt en ons naar de pier gehaast vanaf waar onze boot voor de middag vertrok. Ons doel voor die middag was namelijk dolfijnen spotten in het wild en eventueel met ze zwemmen. Het duurde echt wel 2 uur lang van enkel turen over het water (gelukkig stond er een lekker zonnetje dus kon je daar ook van genieten) tot we een oproep van een andere boot kregen. Toen doken er dus direct 4 boten bovenop, die ook allemaal eenzelfde trip hadden gepland. Echt geweldig, als je voor het eerst die rugvin uit het water ziet komen. Daar ben je dan al die uren naar op zoek geweest en dan zie je het eindelijk… Martijn zag natuurlijk die rugvinnen weer niet en keek steeds de verkeerde kant op als ze weer opdoken…hahaha echt te grappig! :) Uiteindelijk heeft hij ze dan ook gezien! We mochten op een gegeven moment ook even op de boeg zitten, waardoor je echt op een meter afstand van de dolfijnen zat… WOW, echt spectaculair en geweldig voor mn foto archief! Ze reden echt heel lang mee op onze boot! Op de terugweg zijn we nog even langs de Black Rocks gevaren waar we diverse vogels hebben gespot. Super tof!

Hierna was het terug naar huis, maar we hadden afgesproken om uit te stappen in Russell. Daar waren Sonja en Eduard namelijk de hele dag om rond te kijken (nou ja, zeg maar terrasje zitten ;) ) en wij kwamen daar gelijk met Gandalf aan die de hele dag op een katamaran had gezeten aan. Daar hebben we toen aan de baai gegeten, met een super uitzicht. Zowel op de baai als op de mensen die langsliepen ;) hahaha
Na het avondeten weer met de ferry richting Paihia, om snel weer richting mn bedje te duiken. Nog eventjes voor de tv, maar binnen no time lag Gandalf alweer (déjà vu) met de afstandsbediening in zijn hand te ronken. Ik hoop dat de vlaggenmast van Waitangi niet is omgezaagd door hem…
Ik ben ook nog eventjes naar buiten gedoken om opzoek te gaan naar het Zuiderkruis… me orienterend op de richting waarin Russell lag, dacht ik het te hebben gezien, maar ik ga nog wel eens kijken. Alleen was het wel grappig, want ik stond net buiten toen er een alarm afging. Bleek het het oproep alarm te zijn voor de lokale brandweer, hahaha Het leek op het geluid van het luchtalarm in NL, dus Gandalf stond binnen no time ook weer naast zijn bed en had Martijn ook uit zijn bed geschopt… hahaha, die kon dat minder waarderen de volgende ochtend. :-P Na deze consternatie maar snel mn bedje in gedoken!

Volgende keer weer meer ;)
Ciao Floris

  • 28 December 2007 - 13:12

    Marielle:

    leuk om alles te lezen. Zo leer ik nog wat van geschiedenis nz. En die dolfijnen.....die had ik ook wel willen zien. gr.liefs marielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Op deze site zal ik proberen tijdens mijn reis (eind 2007) naar Nieuw-Zeeland regelmatig mijn bezigheden bij te werken om zo het thuisfront op de hoogte te houden. (In de toekomst zal ik hem wellicht voor andere reizen en tripjes gaan gebruiken)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 12742

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2009 - 26 Maart 2010

Onderzoeksstage aan Texas A&M

20 December 2007 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: