Meri Kirihimete - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu Meri Kirihimete - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Floris Dröes - WaarBenJij.nu

Meri Kirihimete

Door: Floris

Blijf op de hoogte en volg Floris

24 December 2007 | Nieuw Zeeland, Auckland

"Meri Kirihimete" of Merry Christmas,
oftewel Vrolijk Kerstfeest allemaal! :)

(Voor de mensen onder jullie die niet thuis zijn in het Maori; "Meri
Kirihimete" betekent dus Vrolijk Kerstmis ;) )

Hier zo op 1e Kerstdag in Auckland is er eigenlijk weinig bijzonders...
Het voelt namelijk door het weer en het seizoen niet echt als kerstmis.
Het enige wat je hier eraan herinnert dat het kerst is, zijn alle mensen
die je "Merry Christmas" wensen, de kerstversieringen en de kerstmuziek in
de bus. Verder heeft de temperatuur weinig weg van een echte kerst. En
vind ik het toch stiekem wel een beetje jammer dat er hier nu geen sneeuw
is en in Nederland wel... :( (Dat mis ik dan net weer...) Dit alles mag
echter natuurlijk de pret niet drukken, want pret hebben we zeker gehad
sinds ik de laatste keer wat heb geschreven.

Gistermiddag zijn we namelijk naar Kellu Tarlton's geweest (het Antartica
Museum, remember ;) ), waar je volgens Eduard (mn oom) met de pinguins zou
kunnen lopen... Nou, het Antartica Museum was zeker erg leuk om eens
gezien te hebben, maar nou niet echt iets waarvoor je je warme bedje zou
moeten verlaten. Voor die $25,- kreeg je namelijk een interessante blik in
de barre ontdekkingstocht van Antartica, een show waarbij ze
pijlstaartroggen gingen voeren (Jezus wat zijn die beesten groot!! :D
Gelukkig is er niemand door gestoken hoor, geen Steve Irwin hier!), een
hele lange tunnel door een onderwaterbasin (Waarbij als je achteloos
doorloopt en niet goed oplet, je opeens tot de ontdekking komt dat je op
een lopende band staat doordat je bijna lang uit gaat ;) hahaha) en een
soort van Droomvlucht-tochtje in een wagentje wat eigenlijk op een
sneeuwmobiel zou moeten lijken, welke je in een noodtempo door een
pinguinverblijf voert. Een erg aparte ervaring, maar zeker een aanrader
als je kinderen bij je hebt.... anders.... tsja ;)
Lichtelijk teleurstellend dus, maar gelukkig had je vanaf daar een
geweldig uitzicht op de Skyline van Auckland en was het heerlijk weer en
dus prima om daar te wachten op de pendelbus van Kelly Tarlton's. Deze bus
was op zich al een heel spectakel (zie foto), want waar vind je nou nog
zo'n bus met een haai en een pinguin bovenop? ;)

Daarna hebben we even snel wat gegeten, want we hadden een kennismaking
met de rest van ons reisgezelschap. Zoals ik de vorige keer het al voor de
grap had over "the Fellowship", zo lijkt het hier nu ook op... (Beetje een
slechte grap dus achter af...oei oei oei!) Alleen ziet de rest van het
gezelschap eruit als Gandalf in de film 'the Fellowship of the Ring' ;)
Een rondreis voor "oudere van dagen" lijkt me dan dus ook een hele nette
manier om het te omschrijven, maar toen we bij de bijeenkomst
binnenkwamen, bleven we er toch echt wel allemaal in. Oh oh, en dan maar
met een pokerface aardig blijven lachen. :P Gelukkig zijn we de enige
nederlanders en is een klein grapje in het nederland dus zeker goed te
doen! :P

Na deze bijeenkomst moest ik toch ook nog even mezelf uitleven en ben ik
dus hier nog even in het hotel (ja ja, je leest het goed ;) ) de gym
ingedoken. (Nou ja, voor zover je het dat kan en mag noemen :P ) Gelukkig
weet ik ook zonder ingewikkelde apparaten met wat Balance-oefeningen
mezelf nog prima te vermaken en had ik ook nog een leuk cd'tje van mezelf
bij me, waardoor ik mezelf toch aan de andere kant van de wereld een
beetje nog kon vermaken ;) Blijf je toch nog een beetje in shape voor als
ik terugkom! (Wordt hopelijk vast gewaardeerd bij terugkomst.....??......)

Na dit alles maar bij tijds mn bedje ingedoken om vanmorgen rond 8.30 weer aan het ontbijt te verschijnen, want de bus zou namelijk om 10.00 vertrekken. (Als je denkt dat 8.30 vroeg is, lees dan vooral verder! ;) ) Om 10.00 werden we dus opgehaald door onse buschauffeur, Andy, een echte kiwi, die ons over het Noorder- & het Zuidereiland gaat rondrijden.
De bus zal in ieder geval voor de rest van mn leven in mn geheugen staan, omdat deze speciaal tot op trotoir hoogte kan worden verlaagd (ja net als speciale invalide voertuigen, hahahaha!) en ook onze reisgids de afgelopen 2 dagen al met een onwijs rare kerstmuts oploopt.... Wat een figuur zeg! :P

Zoals ik al had geschreven in het reisschema, was vandaag du seen Auckland City Tour, maar helaas omdat er zo weinig open was, kon je dus eigenlijk vrij weinig doen behalve bus in, rijden, bus uit, foto’s maken en bus weer in. Kortom echt een hele inspanning voor alle andere mensen in de bus ;), maar voor ons dus aangezien we al redelijk wat van Auckland hadden gezien een fluitje van een cent. Gelukkig namen z eons ook nog mee naar een aantal dingen die we nog niet hadden gezien. (Maar de Skyline van Auckland ken ik nu onderhand wel ;) Het Zuiderkruis helaas is hier alleen behalve op de Nieuw-Zeelandse vlaggen niet te ontdekken, omdat het de laatste paar dagen erg bewolkt is)
Zo hebben we vandaag eerst Auckland War Memorial bezocht. Wat een indrukwekkend gebouw! Het is ook als ik het goed heb gegrepen op enig moment nog het ‘House of Parlement’ geweest. Daar dus even snel de bus uit, foto’s schieten en vlug weer verder naar een stel kassen daar vlak in de buurt, waarin diverse soorten bloemen voor allerlei prachtige kleurenpaletten zorgden. Hierna gingen we verder langs Kelly Tarlton’s (waarbij wij vijfen natuurlijk in de lach schoten) naar weer een of ander memorial om uiteindelijk via Milford Bay (een van de weinige plekken in Auckland waar wel dingen open leken te zijn) te eindigen voor een korte middag snack in Nancy Steens Heritage Rose Gardens. Een ware vloed van rozen daar zeg, je zou er bijna eentje meenemen voor een speciaal iemand in NL ;)... Helaas mag je geen bloemen uitvoeren...

Na dit korte intermezzo werd er nog even door Devonport gereden, wat wij dus al hadden bezocht en bekeken toen alles wel open was en het ook leek of er mensen woonten, want nu was het echt uitgestorven.
Hierna zijn we teruggegaan naar het hotel om daar onszelf met een boekje te vermaken tot het luxueuze kerstdiner in het hotel hier, wat vanwege de kerst bij de reis inbegrepen zit. Nou had je vanmiddag ook niet door Auckland willen struinen hoot, want er was niks open en het regende hier :( Gelukkig was het laatste maar van korte duur en is het nu weer droog :).

Het kerstdiner was een waar Engels kerstfeest. Met echte Christmas-crackers, feesthoedjes en kalkoen. Kortom alles erop en eraan. Ik zat naast een hele aardige mevrouw (alleen jammer dat ze dacht dat ik 17 was :s maar gelukkig dacht haar man wel dat ik ouder was ;) Maar mijn oudere broer, Martijn, die werd gelukkig nog jonger dan mij geschat :P hahaha). Die mevrouw kwam eigenlijk oorspronkelijk uit Engeland, maar woonde nu al flink wat jaren in Australie met haar nieuwe man. Ze had in ieder geval zo gepast in de tv-serie ‘ Keeping Up Appearances’, net als veel van de rest van het reisgezelschap trouwens! ;)


Helaas kan ik het vanavond niet al te laat en bont maken, want morgenochtend moeten we echt onwijs vroeg weg. We vertrekken namelijk om 8.00 naar de Bay of Islands, onze eindbestemming van de dag, en moeten daarom om 7.00 onze koffer voor onze kamer zetten zodat deze kan worden opgehaald (ja, het is niet voor niets een 5** hotel ;) ) en aan het ontbijt aanschuiven. Hoera! :S Wat een feest is het toch op 2e Kerstdag, precies zoals het hoort...Ik heb er nu al zin in... ;)
Ik hoop dat dit vroege opstaan het wel waard is... Helaas gaan we met de tour niet helemaal naar Cape Reinga, die volgens de Maori mythologie het vertrekpunt van overleden zielen naar hun eeuwige jachtvelden, de Hawaiki, is. Ik ben erg benieuwd! A change of view zou ik in ieder geval niet erg vinden. Zo dadelijk snel het bedje in, hopelijk kan ik ook snel hier weer wat neerzetten, maar ik weet niet of ik daar de komende dagen internet kan scooren. We’ll see... Zo blijft het spannend ;)

Enjoy the foto’s
& nogmaals
Meri Kirihimete

Tot snel,
Ciao Floris

P.s. Voor alle foto’s zie even mn hyves, want hier kan ik helaas niet zoveel foto’s kwijt...

  • 25 December 2007 - 12:19

    Andrew:

    Fijne kerst Flo!

    mooie foto's foor!

    je mist niks, er is alang geen sneeuw meer. Gister gezellig kerst avond met rik gevierd, met zijn 2tjes een diner in erlkaar flansen, vanavond ieder bij onze families.

    Klinkt gezellig dat diner van gisteren!

    x

    Drew

  • 25 December 2007 - 12:59

    Marielle:

    Ook voor jullie allemaal. Zalig Kerstfeest!
    Marielle

  • 25 December 2007 - 16:35

    Tim:

    Liev,

    Wat een geweldig verhaal! Thnx voor je liever mailtje. Op het moment is typen wat lastig met 3 kids op schoot en 1200 aanslagen p/m. Type je snel een email terug ;-)

    Veel plezier in het noorden! BoI is gaaf!

    Mis je ook!

    xxx T

    Zuiderkruis al gevonden ;-)


  • 30 December 2007 - 08:12

    Mary Van Helmondt:

    Voor Sonja en de hele familie.
    Een kaartje komt niet meer aan.....
    ik wens jullie allemaal een heel mooi en gezond 2008 en nog een geweldige reis verder.
    Son..een dikke nieuwjaarskus alvast!!
    Liefs, Meer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Op deze site zal ik proberen tijdens mijn reis (eind 2007) naar Nieuw-Zeeland regelmatig mijn bezigheden bij te werken om zo het thuisfront op de hoogte te houden. (In de toekomst zal ik hem wellicht voor andere reizen en tripjes gaan gebruiken)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 12739

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2009 - 26 Maart 2010

Onderzoeksstage aan Texas A&M

20 December 2007 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: